Magyar szerkezettár
🪄

etet ts ige
1. valakit úgy lát el, hogy az ételt a szájába adogatja. eteti a babát. | <állat a kicsinyét> így táplálja v. a táplálékot eléje hordja.
2. biz valamivel céltudatosan táplál valakit. főzeléket etet a gyerekkel v. főzelékkel eteti a gyereket. | ▸ etet-itat valakit
3. (t. n. is ) (állatot) élelemmel lát el, enni ad neki. megálltunk etetni.
4. (t. n. is ) üz feldolgozó gépbe anyagot adagol. eteti a cséplőgépet.
5. rontó v. ártó szándékkal étet.
6. nép durva <szitokként:> azt kívánja valakinek, hogy egye meg valami. a fenével eteti.
7. sp biz cselekkel félrevezet valakit.
8. biz áltat, ámít valakit.
..........
etet
esziktet[_Caus/V][Prs.NDef.3Sg]


tet[_Caus/V]

[Prs.NDef.3Sg]
PÉLDÁK #1
  1. asztal (szótár)
  2. asztalos (szótár)
  3. asztalokra (toldalékolt, 3 konstrukció)
  4. faasztal (összetett, 2 konstrukció)
  5. asztalfiókba (3 elem, összevonás, 2 konstrukció)
  6. fehér asztal (szótár, többszavas, folytonos)
  7. sárga asztal (azonos forma, 2 konstrukció)
  8. fehér asztal mellett (3 elem, összevonás, 2 konstrukció)
PÉLDÁK #2
  1. avokádó (van/van, azonos, nagy)
  2. fűbe harap (nincs/van, konstrukció)
  3. fűbe (nincs/van, 2 konstrukció, -ba/-be)
  4. (van/van, konstrukciók kiemelve önálló szócikké)
  5. aki fűbe harap (nincs/van, szöveg részeként)
  6. nem harapott fűbe (nincs/van, ragozva, más szórenddel)
  7. füvet harap (nincs/van, 3 konstrukció)
PÉLDÁK #3
  1. a tanár részt vesz az akcióban (igés konstrukció)
  2. a tanár kenyeret vesz az üzletben (azonos forma)
  1. alapító tagokos gyerek
  1. az alapító tag részt vesz az akcióban (két többszavas konstrukció)
  2. az okos gyerek részt vesz az akcióban (egy többszavas konstrukció)
  1. a tanár részt vett az akcióban (múlt idő)
  2. a tanár vesz részt az akcióban (szórend)
  3. a tanár vesz az akcióban részt (szórend)
  4. a tanár részt vesz a munkában (más elem)
  5. a tanár kollégáival részt vesz az akcióban (plusz bővítmény)
PÉLDÁK #4
Kapcsolat • szerkezettar@nytud.hu • HUN-REN Nyelvtudományi Kutatóközpont, Lexikológiai Intézet • © 2024