Magyar szerkezettár
Keres
✔
lop
ts ige
1.
(t. n.
is
)
(
más
tulajdonát
,
ingóságát
)
a
tulajdonos
tudta
és
beleegyezése
nélkül
jogtalanul
,
eltulajdonítás
végett
elveszi
.
fát
lop
;
lopni
jár
.
▸
lop, mint a szarka
|
ritk
valakit
így
sorozatosan
megkárosít
.
lopott
a
munkahelyén
.
| ▸
csókot lop
2.
<
időt
>
semmittevéssel
,
haszontalanul
tölt
.
lopja
a
napot
;
▸
lopja valakinek az idejét
▸
nem lopom én az időt
3.
(t. n.
is
)
(
szellemi
terméket
)
a
forrás
említése
nélkül
jogtalanul
felhasznál
.
4.
titokban
vhova
tesz
,
csempész
valamit
.
valakinek
a
zsebébe
lopja
a
pénzt
.
| ▸
valakinek a lelkébe, szívébe lop valamit
| ▸
valakinek a szívébe lopja magát
[?]
PÉLDÁK #1
asztal
(szótár)
asztalos
(szótár)
asztalokra
(toldalékolt, 3 konstrukció)
faasztal
(összetett, 2 konstrukció)
asztalfiókba
(3 elem, összevonás, 2 konstrukció)
fehér asztal
(szótár, többszavas, folytonos)
sárga asztal
(azonos forma, 2 konstrukció)
fehér asztal
mellett
(3 elem, összevonás, 2 konstrukció)
PÉLDÁK #2
avokádó
(van/van, azonos,
nagy
)
fűbe harap
(nincs/van, konstrukció)
fűbe
(nincs/van, 2 konstrukció,
-ba/-be
)
fű
(van/van, konstrukciók kiemelve önálló szócikké)
aki
fűbe harap
(nincs/van, szöveg részeként)
nem
harapott fűbe
(nincs/van, ragozva, más szórenddel)
füvet harap
(nincs/van, 3 konstrukció)
PÉLDÁK #3
a tanár
részt vesz
az akció
ban
(igés konstrukció)
a tanár kenyeret vesz az üzletben
(azonos forma)
alapító tag
–
okos gyerek
az
alapító tag
részt vesz
az akció
ban
(két többszavas konstrukció)
az okos gyerek
részt vesz
az akció
ban
(egy többszavas konstrukció)
a tanár
részt
vett
az akció
ban
(múlt idő)
a tanár
vesz részt
az akció
ban
(szórend)
a tanár
vesz
az akció
ban részt
(szórend)
a tanár
részt vesz
a
munká
ban
(más elem)
a tanár
kollégáival
részt vesz
az akció
ban
(plusz bővítmény)
PÉLDÁK #4
-ban/-ben
,
-ság/-ség
,
ad hoc
,
terem
,
termet
,
almafa
,
grépfrútfa
,
megcsócsál
a könyv lapokból áll
,
a nyelv szerkezetekből áll
,
kísérletet tesz erre
Kapcsolat •
szerkezettar@nytud.hu
• HUN-REN Nyelvtudományi Kutatóközpont, Lexikológiai Intézet • © 2024