Magyar szerkezettár

ismer ts (és tn) ige nép ösmer, rég esmér
1. valakiről, valamiről tudja, hogy kicsoda, micsoda v. milyen. személyesen ismer valakit; ismeri (ezt) a könyvet;ismeri az emberét | valakit, valamit tapasztalatából valami(lyen)nek tart. rendes embernek ismerik.úgy ismeri, mint a tenyerétismerik, mint a rossz pénzt
2. jártas valamiben, tud valamit. ismeri a nyelvet; ismeri a törvényt.
3. része volt a dologban, tapasztalatokat szerzett vele kapcs.asszonyt, férfit nem ismert
4. sajtó vál számol valakivel, valamivel, igazodik hozzá. ismeri a kötelességét v. a korlátait;ha istent ismer | ▸ nem ismer valamit nem ismeri a félelemet. | ▸ nem ismer maga fölött tekintélyt
5. tn ráismer valakire, valamire. barátjára ismert valakiben.
[?]
PÉLDÁK #1
  1. asztal (szótár)
  2. asztalos (szótár)
  3. asztalokra (toldalékolt, 3 konstrukció)
  4. faasztal (összetett, 2 konstrukció)
  5. asztalfiókba (3 elem, összevonás, 2 konstrukció)
  6. fehér asztal (szótár, többszavas, folytonos)
  7. sárga asztal (azonos forma, 2 konstrukció)
  8. fehér asztal mellett (3 elem, összevonás, 2 konstrukció)
PÉLDÁK #2
  1. avokádó (van/van, azonos, nagy)
  2. fűbe harap (nincs/van, konstrukció)
  3. fűbe (nincs/van, 2 konstrukció, -ba/-be)
  4. (van/van, konstrukciók kiemelve önálló szócikké)
  5. aki fűbe harap (nincs/van, szöveg részeként)
  6. nem harapott fűbe (nincs/van, ragozva, más szórenddel)
  7. füvet harap (nincs/van, 3 konstrukció)
PÉLDÁK #3
  1. a tanár részt vesz az akcióban (igés konstrukció)
  2. a tanár kenyeret vesz az üzletben (azonos forma)
  1. alapító tagokos gyerek
  1. az alapító tag részt vesz az akcióban (két többszavas konstrukció)
  2. az okos gyerek részt vesz az akcióban (egy többszavas konstrukció)
  1. a tanár részt vett az akcióban (múlt idő)
  2. a tanár vesz részt az akcióban (szórend)
  3. a tanár vesz az akcióban részt (szórend)
  4. a tanár részt vesz a munkában (más elem)
  5. a tanár kollégáival részt vesz az akcióban (plusz bővítmény)
PÉLDÁK #4
Kapcsolat • szerkezettar@nytud.hu • HUN-REN Nyelvtudományi Kutatóközpont, Lexikológiai Intézet • © 2024