Magyar szerkezettár
Keres
✔
csere
1
fn
1.
az
a
cselekvés
,
hogy
valakit
,
valamit
cserélnek
.
|
ennek
megtörténte
,
ill
.
eredménye
.
örül
a
cserének
.
| ▸
cserében
|
közg
az
emberi
kapcsolatoknak
az
a
munkamegosztás
során
kialakult
fajtája
,
amely
a
termelt
javak
kölcsönös
átengedésében
és
egymást
szolgáló
tevékenységben
nyilvánul
meg
.
2.
sp
is
valakinek
valakivel
való
(
átmeneti
)
felváltása
v
.
helyettesítése
.
cserét
hajt
végre
.
|
sakkban
egy-egy
azonos
értékű
bábnak
kölcsönös
kiütése
.
|
sp
pályán
az
ellenfeleknek
meghatározott
időben
végrehajtott
helycseréje
.
félidei
csere
.
[?or ]
csere
2
fn
1.
rég irod
cserjés
,
bozótos
hely
.
2.
táj
cserfa
.
[↔
cser
]
PÉLDÁK #1
asztal
(szótár)
asztalos
(szótár)
asztalokra
(toldalékolt, 3 konstrukció)
faasztal
(összetett, 2 konstrukció)
asztalfiókba
(3 elem, összevonás, 2 konstrukció)
fehér asztal
(szótár, többszavas, folytonos)
sárga asztal
(azonos forma, 2 konstrukció)
fehér asztal
mellett
(3 elem, összevonás, 2 konstrukció)
PÉLDÁK #2
avokádó
(van/van, azonos,
nagy
)
fűbe harap
(nincs/van, konstrukció)
fűbe
(nincs/van, 2 konstrukció,
-ba/-be
)
fű
(van/van, konstrukciók kiemelve önálló szócikké)
aki
fűbe harap
(nincs/van, szöveg részeként)
nem
harapott fűbe
(nincs/van, ragozva, más szórenddel)
füvet harap
(nincs/van, 3 konstrukció)
PÉLDÁK #3
a tanár
részt vesz
az akció
ban
(igés konstrukció)
a tanár kenyeret vesz az üzletben
(azonos forma)
alapító tag
–
okos gyerek
az
alapító tag
részt vesz
az akció
ban
(két többszavas konstrukció)
az okos gyerek
részt vesz
az akció
ban
(egy többszavas konstrukció)
a tanár
részt
vett
az akció
ban
(múlt idő)
a tanár
vesz részt
az akció
ban
(szórend)
a tanár
vesz
az akció
ban részt
(szórend)
a tanár
részt vesz
a
munká
ban
(más elem)
a tanár
kollégáival
részt vesz
az akció
ban
(plusz bővítmény)
PÉLDÁK #4
-ban/-ben
,
-ság/-ség
,
ad hoc
,
terem
,
termet
,
almafa
,
grépfrútfa
,
megcsócsál
a könyv lapokból áll
,
a nyelv szerkezetekből áll
,
kísérletet tesz erre
Kapcsolat •
szerkezettar@nytud.hu
• HUN-REN Nyelvtudományi Kutatóközpont, Lexikológiai Intézet • © 2024