Magyar szerkezettár
Keres
🪄
bejárata
→
bejárat
⊕
birtokos személyjel
bejárat
1
ts (
és
tn) ige
1.
eszközli
,
hogy
valaki
bejárjon
vhova
v
.
valamit
.
2.
műsz gépk
<
új
gép
(
járműv
)
et
>
alkatrészeinek
összecsiszolódása
,
sima
járásúvá
tétele
végett
működtet
.
3.
<
gépjárművet
>
a
motor
bemelegítésével
indulásra
kész
állapotba
tesz
.
4.
tn
rég
kocsival
behajt
.
bejárat
2
fn
valaminek
az
a
nyílása
,
kapuja
stb
.
,
amelyen
át
oda
be
lehet
jutni
.
a
mozi
,
a
völgy
bejárata
.
|
orvos
bemenet
.
|
<
a
szl
.
m-ban
:> <
több
lépcsőházas
épületben
vmelyik
>
lépcsőház
.
nem
ebben
a
bejáratban
lakik
.
birtokos személyjel
cxn
a
birtokos
személyét
és
számát
jelző
jel
;
PÉLDÁK #1
asztal
(szótár)
asztalos
(szótár)
asztalokra
(toldalékolt, 3 konstrukció)
faasztal
(összetett, 2 konstrukció)
asztalfiókba
(3 elem, összevonás, 2 konstrukció)
fehér asztal
(szótár, többszavas, folytonos)
sárga asztal
(azonos forma, 2 konstrukció)
fehér asztal
mellett
(3 elem, összevonás, 2 konstrukció)
PÉLDÁK #2
avokádó
(van/van, azonos,
nagy
)
fűbe harap
(nincs/van, konstrukció)
fűbe
(nincs/van, 2 konstrukció,
-ba/-be
)
fű
(van/van, konstrukciók kiemelve önálló szócikké)
aki
fűbe harap
(nincs/van, szöveg részeként)
nem
harapott fűbe
(nincs/van, ragozva, más szórenddel)
füvet harap
(nincs/van, 3 konstrukció)
PÉLDÁK #3
a tanár
részt vesz
az akció
ban
(igés konstrukció)
a tanár kenyeret vesz az üzletben
(azonos forma)
alapító tag
–
okos gyerek
az
alapító tag
részt vesz
az akció
ban
(két többszavas konstrukció)
az okos gyerek
részt vesz
az akció
ban
(egy többszavas konstrukció)
a tanár
részt
vett
az akció
ban
(múlt idő)
a tanár
vesz részt
az akció
ban
(szórend)
a tanár
vesz
az akció
ban részt
(szórend)
a tanár
részt vesz
a
munká
ban
(más elem)
a tanár
kollégáival
részt vesz
az akció
ban
(plusz bővítmény)
PÉLDÁK #4
-ban/-ben
,
-ság/-ség
,
ad hoc
,
terem
,
termet
,
almafa
,
grépfrútfa
,
megcsócsál
a könyv lapokból áll
,
a nyelv szerkezetekből áll
,
kísérletet tesz erre
Kapcsolat •
szerkezettar@nytud.hu
• HUN-REN Nyelvtudományi Kutatóközpont, Lexikológiai Intézet • © 2024