Magyar szerkezettár

akna1 fn
1. földben levő függőleges v. lejtős irányú vájat, üreg. víznyelő akna. | műsz műszaki építményekben kiképzett üreg. a lift, a kályha aknája. | felvonóakna. | ép < (mély) pincében> világításra és szellőztetésre való nyílás. | kat rég valaminek az aláaknázására ásott, fúrt hosszanti üreg.
2. bánya a bánya termékeinek felszínre hozására a földbe vágott járat, ill. a hozzá tartozó bányarész.
[ szláv ]
akna2 fn
1. kat aknagránát. | ezzel való (teli)találat. aknát kapott a ház.
2. kat szabad terepen v. vízben elhelyezve alkalmazott, érintésre stb. robbanó szerkezet. a hajó aknára fut. | ritk <kif-ekben: vmely alattomos lépés jelképeként.> elhelyezi aknáit valaki ellen.
[ ~ném ]
PÉLDÁK #1
  1. asztal (szótár)
  2. asztalos (szótár)
  3. asztalokra (toldalékolt, 3 konstrukció)
  4. faasztal (összetett, 2 konstrukció)
  5. asztalfiókba (3 elem, összevonás, 2 konstrukció)
  6. fehér asztal (szótár, többszavas, folytonos)
  7. sárga asztal (azonos forma, 2 konstrukció)
  8. fehér asztal mellett (3 elem, összevonás, 2 konstrukció)
PÉLDÁK #2
  1. avokádó (van/van, azonos, nagy)
  2. fűbe harap (nincs/van, konstrukció)
  3. fűbe (nincs/van, 2 konstrukció, -ba/-be)
  4. (van/van, konstrukciók kiemelve önálló szócikké)
  5. aki fűbe harap (nincs/van, szöveg részeként)
  6. nem harapott fűbe (nincs/van, ragozva, más szórenddel)
  7. füvet harap (nincs/van, 3 konstrukció)
PÉLDÁK #3
  1. a tanár részt vesz az akcióban (igés konstrukció)
  2. a tanár kenyeret vesz az üzletben (azonos forma)
  1. alapító tagokos gyerek
  1. az alapító tag részt vesz az akcióban (két többszavas konstrukció)
  2. az okos gyerek részt vesz az akcióban (egy többszavas konstrukció)
  1. a tanár részt vett az akcióban (múlt idő)
  2. a tanár vesz részt az akcióban (szórend)
  3. a tanár vesz az akcióban részt (szórend)
  4. a tanár részt vesz a munkában (más elem)
  5. a tanár kollégáival részt vesz az akcióban (plusz bővítmény)
PÉLDÁK #4
Kapcsolat • szerkezettar@nytud.hu • HUN-REN Nyelvtudományi Kutatóközpont, Lexikológiai Intézet • © 2024