Magyar szerkezettár
Keres
🪄
jegyzetfüzet
fn
jegyzetek
készítésére
haszn
.
füzet
.
..........
jegyzetfüzet
→
jegyzet
⊕
fűz
⊕
-t
jegyzet
fn
1.
írásban
rögzített
vázlatos
följegyzés
(
ek
).
úti
jegyzetek
;
jegyzeteket
készít
valamiről
.
2.
isk
(
egyetemi
)
előadás
(
ok
)
lejegyzett
szövege
,
ill
.
az
ennek
alapján
készült
kiadvány
.
3.
lap
alján
,
es
.
mű
végén
a
szöveget
magyarázó
,
forrásokat
idéző
,
rájuk
utaló
stb
.
megjegyzés
(
röv
.:
jegyz
.).
fűz
1
ts ige
1.
<
több
egynemű
tárgyat
>
fonallal
,
dróttal
sorban
egymáshoz
erősít
(
a
rajtuk
levő
lyukon
a
fonalra
,
drótra
húzva
őket
).
valamire
v
.
valamibe
fűz
;
koszorúba
fűzi
a
fokhagymát
.
|
nyomda
<
könyvet
>
a
lapok
összekapcsolásával
összeállít
.
▸
fűzve
|
<
foglyokat
>
sorban
egyetlen
kötelékkel
egymáshoz
kötöz
.
láncra
fűzik
a
rabokat
.
2.
<
szálat
>
szűk
nyíláson
áthúz
.
a
tűbe
cérnát
fűz
.
|
<
cipőt
>
éppen
befűz
.
3.
▸
karját vhova fűzi
| ▸
karját valakinek a karjába fűzi
4.
vál
valakit
<
érzelmi
viszony
>
kapcsol
,
köt
valakihez
,
valamihez
.
barátság
fűzi
hozzá
.
| ▸
reményt fűz valamihez
5.
▸
tovább fűz
| ▸
valamihez fűz valamit
6.
▸
fűzi magát
7.
vulg
kitartóan
,
rámenősen
győzköd
valakit
.
8.
biz
udvarlási
szándékkal
kerülget
,
környékez
valakit
.
[ fgr ]
fűz
2
fn
1.
növ
|
nedves
helyen
növő
,
barkás
virágú
fák
nemzetsége
(
salix
).
| <fajnévként.> ▸
fehér fűz
2.
fűzfavessző
.
[?fgr ]
-t
1
rag
I.
tárgyrag
1.
<
annak
jelölésére
,
hogy
kire
,
mire
irányul
a
cselekvés
.>
[
hívja
]
a
fiát
; [
vágja
]
a
fát
.
2.
<annak jelölésére, aminek a felhasználásával a cselekvés végbemegy.>
a
krémet
[
felkeni
].
3.
<
annak
jelölésére
,
aki
v
.
ami
a
cselekvés
eredményeként
létrejön
.>
fiút
[
szült
];
levest
[
főz
].
|
<
annak
jelölésére
,
ami
a
cselekvés
által
arra
az
időre
létrejön
.>
táncot
[
lejt
].
|
<
a
cselekvést
ismétlő
fn
ragjaként
.>
[
békés
]
életet
[
él
].
4.
vmely
helyen
.
[
járja
]
a
falut
.
5.
valamennyi
ideig
.
öt
évet
[
ült
].
6.
ritk
<
kif-ekben
:>
valamiként
.
őrt
[
áll
].
7.
<
vonzatszerűen
,
nu-val
.>
korát
[
tekintve
].
II.
hat értelmű tárgy ragja
1.
vhány
ízben
.
ötöt
[
dob
];
sokat
[
utazik
].
2.
valamilyen
mértékben
,
ill
.
módon
.
egy
kicsit
[
fél
];
jót
[
aludt
].
3.
biz:
▸
mit?
mit
[
tűröd
]?
-t
2
a befejezett mn-i ign képzője
-tt
1.
(tn igéhez)
<
azon
tulajdonság
kif-ére
,
hogy
valaki
,
valami
elvégzett
vmely
cselekvést
,
történt
vele
valami
.>
[
messziről
]
jött
[
vándor
];
ledőlt
[
fal
].
| (mn-ként)
fejlett
[
ember
];
főtt
[
étel
].
2.
(ts igéhez)
<
azon
tulajdonság
kif-ére
,
hogy
valakivel
,
valamivel
csináltak
valamit
.>
kitüntetett
[
diák
];
kilőtt
[
nyíl
].
| (mn-ként)
lőtt
[
vad
],
zárt
[
ajtó
].
3.
(ts igéhez, mn-ként
is
)
<
azon
tulajdonság
kif-ére
,
hogy
valakivel
,
valamivel
tesznek
valamit
.>
ünnepelt
[
író
].
PÉLDÁK #1
asztal
(szótár)
asztalos
(szótár)
asztalokra
(toldalékolt, 3 konstrukció)
faasztal
(összetett, 2 konstrukció)
asztalfiókba
(3 elem, összevonás, 2 konstrukció)
fehér asztal
(szótár, többszavas, folytonos)
sárga asztal
(azonos forma, 2 konstrukció)
fehér asztal
mellett
(3 elem, összevonás, 2 konstrukció)
PÉLDÁK #2
avokádó
(van/van, azonos,
nagy
)
fűbe harap
(nincs/van, konstrukció)
fűbe
(nincs/van, 2 konstrukció,
-ba/-be
)
fű
(van/van, konstrukciók kiemelve önálló szócikké)
aki
fűbe harap
(nincs/van, szöveg részeként)
nem
harapott fűbe
(nincs/van, ragozva, más szórenddel)
füvet harap
(nincs/van, 3 konstrukció)
PÉLDÁK #3
a tanár
részt vesz
az akció
ban
(igés konstrukció)
a tanár kenyeret vesz az üzletben
(azonos forma)
alapító tag
–
okos gyerek
az
alapító tag
részt vesz
az akció
ban
(két többszavas konstrukció)
az okos gyerek
részt vesz
az akció
ban
(egy többszavas konstrukció)
a tanár
részt
vett
az akció
ban
(múlt idő)
a tanár
vesz részt
az akció
ban
(szórend)
a tanár
vesz
az akció
ban részt
(szórend)
a tanár
részt vesz
a
munká
ban
(más elem)
a tanár
kollégáival
részt vesz
az akció
ban
(plusz bővítmény)
PÉLDÁK #4
-ban/-ben
,
-ság/-ség
,
ad hoc
,
terem
,
termet
,
almafa
,
grépfrútfa
,
megcsócsál
a könyv lapokból áll
,
a nyelv szerkezetekből áll
,
kísérletet tesz erre
Kapcsolat •
szerkezettar@nytud.hu
• HUN-REN Nyelvtudományi Kutatóközpont, Lexikológiai Intézet • © 2024