Magyar szerkezettár
Keres
🪄
elérő
→
elér
⊕
-ó/-ő
elér
ts (
és
tn) ige
1.
(tn
is
)
(
távolabbi
személyt
,
dolgot
)
meg
tud
érinteni
v
.
fogni
.
eléri
az
ágat
;
elérsz
idáig
?
2.
tn
olyan
méretű
,
mértékű
,
hogy
bizonyos
határ
(
vonal
)
ig
terjed
(
het
).
a
szőnyeg
elér
az
ajtóig
.
|
van
olyan
számos
,
nagy
,
mint
a
megnevezett
mennyiség
.
a
létszám
eléri
az
ezret
.
3.
(tn
is
)
meghatározott
helyre
v
.
célhoz
(
a
megnevezett
időben
,
időre
)
eljut
.
estére
eléri
a
falut
.
|
valamihez
annak
indulása
előtt
odaér
.
még
eléred
a
vonatot
.
4.
utolér
.
|
valami
beteljesedik
valakin
.
eléri
a
halál
.
5.
sikerül
valamit
megvalósítania
,
eredményre
jutnia
.
hatást
ér
el
.
-ó/-ő
képző
I.
a folyamatos mn-i ign képzője
1.
<
cselekvésnek
,
állapotnak
mint
tulajdonságnak
a
megnevezésére
.>
síró
,
alvó
.
2.
<
valami
rendeltetésének
mint
tulajdonságnak
a
megnevezésére
.>
vető
[
mag
],
fürdő
[
hely
].
II.
mn-képző
<
állandó
tulajdonság
megnevezésére
.>
vonzó
[
külső
],
elnéző
[
magatartás
].
III.
fn-képző
1.
<
személynek
hivatás
,
foglalkozás
szerint
való
megnevezésére
.>
író
,
szerelő
.
|
<
sportolók
megnevezésére
.>
vívó
,
toronyugró
.
|
<
élőlénynek
helyzete
,
szerepe
alapján
való
megnevezésére
.>
kezdő
,
kórokozó
.
2.
<
cselekvés
eszközének
megnevezésére
.>
véső
.
|
<
cselekvést
,
történést
előidéző
dolog
megnevezésére
.>
riadó
.
3.
<
valaminek
jellemző
tulajdonsága
alapján
való
megnevezésére
.>
lejtő
.
4.
<
cselekvés
helyének
megnevezésére
.>
mosdó
.
5.
<
esemény
,
alkalom
megnevezésére
.>
évzáró
,
esküvő
.
6.
hat-raggal
<
állapot
,
folyamat
megnevezésére
.>
kihalóban
[
van
];
termőre
fordul
.
7.
<
kif-ekben
:>
fontolóra
vesz
,
gondolkodóba
esik
.
..........
elérő
→
elérik
⊕
-ó/-ő
elérik
tn ige
nép
túlérik
.
-ó/-ő
képző
I.
a folyamatos mn-i ign képzője
1.
<
cselekvésnek
,
állapotnak
mint
tulajdonságnak
a
megnevezésére
.>
síró
,
alvó
.
2.
<
valami
rendeltetésének
mint
tulajdonságnak
a
megnevezésére
.>
vető
[
mag
],
fürdő
[
hely
].
II.
mn-képző
<
állandó
tulajdonság
megnevezésére
.>
vonzó
[
külső
],
elnéző
[
magatartás
].
III.
fn-képző
1.
<
személynek
hivatás
,
foglalkozás
szerint
való
megnevezésére
.>
író
,
szerelő
.
|
<
sportolók
megnevezésére
.>
vívó
,
toronyugró
.
|
<
élőlénynek
helyzete
,
szerepe
alapján
való
megnevezésére
.>
kezdő
,
kórokozó
.
2.
<
cselekvés
eszközének
megnevezésére
.>
véső
.
|
<
cselekvést
,
történést
előidéző
dolog
megnevezésére
.>
riadó
.
3.
<
valaminek
jellemző
tulajdonsága
alapján
való
megnevezésére
.>
lejtő
.
4.
<
cselekvés
helyének
megnevezésére
.>
mosdó
.
5.
<
esemény
,
alkalom
megnevezésére
.>
évzáró
,
esküvő
.
6.
hat-raggal
<
állapot
,
folyamat
megnevezésére
.>
kihalóban
[
van
];
termőre
fordul
.
7.
<
kif-ekben
:>
fontolóra
vesz
,
gondolkodóba
esik
.
PÉLDÁK #1
asztal
(szótár)
asztalos
(szótár)
asztalokra
(toldalékolt, 3 konstrukció)
faasztal
(összetett, 2 konstrukció)
asztalfiókba
(3 elem, összevonás, 2 konstrukció)
fehér asztal
(szótár, többszavas, folytonos)
sárga asztal
(azonos forma, 2 konstrukció)
fehér asztal
mellett
(3 elem, összevonás, 2 konstrukció)
PÉLDÁK #2
avokádó
(van/van, azonos,
nagy
)
fűbe harap
(nincs/van, konstrukció)
fűbe
(nincs/van, 2 konstrukció,
-ba/-be
)
fű
(van/van, konstrukciók kiemelve önálló szócikké)
aki
fűbe harap
(nincs/van, szöveg részeként)
nem
harapott fűbe
(nincs/van, ragozva, más szórenddel)
füvet harap
(nincs/van, 3 konstrukció)
PÉLDÁK #3
a tanár
részt vesz
az akció
ban
(igés konstrukció)
a tanár kenyeret vesz az üzletben
(azonos forma)
alapító tag
–
okos gyerek
az
alapító tag
részt vesz
az akció
ban
(két többszavas konstrukció)
az okos gyerek
részt vesz
az akció
ban
(egy többszavas konstrukció)
a tanár
részt
vett
az akció
ban
(múlt idő)
a tanár
vesz részt
az akció
ban
(szórend)
a tanár
vesz
az akció
ban részt
(szórend)
a tanár
részt vesz
a
munká
ban
(más elem)
a tanár
kollégáival
részt vesz
az akció
ban
(plusz bővítmény)
PÉLDÁK #4
-ban/-ben
,
-ság/-ség
,
ad hoc
,
terem
,
termet
,
almafa
,
grépfrútfa
,
megcsócsál
a könyv lapokból áll
,
a nyelv szerkezetekből áll
,
kísérletet tesz erre
Kapcsolat •
szerkezettar@nytud.hu
• HUN-REN Nyelvtudományi Kutatóközpont, Lexikológiai Intézet • © 2024