Magyar szerkezettár
Keres
✔
alak
fn
1.
tárgy
,
test
térbeli
megjelenésének
(
főbb
)
vonalai
(
és
méretei
)
együtt
.
a
kalap
alakja
.
|
emberi
testalkat
,
termet
.
jó
alakja
van
.
|
a
külső
,
érzékelhető
megjelenésnek
vmely
lehetséges
változata
.
valamilyen
alakot
vesz
föl
;
por
alakjában
kapja
a
gyógyszert
.
2.
biz
|
pusztán
külső
megjelenését
,
ill
.
vmely
tulajdonságát
tekintve
:
vmely
személy
.
nevezetes
alak
.
|
<
lekicsinylő
szóhaszn
:>
személy
,
kül
.
férfi
.
micsoda
egy
alak
!
3.
irodalmi
v
.
művészeti
alkotásban
szereplő
v
.
ábrázolt
személy
.
a
film
alakjai
.
4.
nyelvt
nyelv
(
tan
)
i
forma
:
hang-
vagy
szóalak
.
5.
ritk műv irodt
forma
.
[?↔
ál
]
PÉLDÁK #1
asztal
(szótár)
asztalos
(szótár)
asztalokra
(toldalékolt, 3 konstrukció)
faasztal
(összetett, 2 konstrukció)
asztalfiókba
(3 elem, összevonás, 2 konstrukció)
fehér asztal
(szótár, többszavas, folytonos)
sárga asztal
(azonos forma, 2 konstrukció)
fehér asztal
mellett
(3 elem, összevonás, 2 konstrukció)
PÉLDÁK #2
avokádó
(van/van, azonos,
nagy
)
fűbe harap
(nincs/van, konstrukció)
fűbe
(nincs/van, 2 konstrukció,
-ba/-be
)
fű
(van/van, konstrukciók kiemelve önálló szócikké)
aki
fűbe harap
(nincs/van, szöveg részeként)
nem
harapott fűbe
(nincs/van, ragozva, más szórenddel)
füvet harap
(nincs/van, 3 konstrukció)
PÉLDÁK #3
a tanár
részt vesz
az akció
ban
(igés konstrukció)
a tanár kenyeret vesz az üzletben
(azonos forma)
alapító tag
–
okos gyerek
az
alapító tag
részt vesz
az akció
ban
(két többszavas konstrukció)
az okos gyerek
részt vesz
az akció
ban
(egy többszavas konstrukció)
a tanár
részt
vett
az akció
ban
(múlt idő)
a tanár
vesz részt
az akció
ban
(szórend)
a tanár
vesz
az akció
ban részt
(szórend)
a tanár
részt vesz
a
munká
ban
(más elem)
a tanár
kollégáival
részt vesz
az akció
ban
(plusz bővítmény)
PÉLDÁK #4
-ban/-ben
,
-ság/-ség
,
ad hoc
,
terem
,
termet
,
almafa
,
grépfrútfa
,
megcsócsál
a könyv lapokból áll
,
a nyelv szerkezetekből áll
,
kísérletet tesz erre
Kapcsolat •
szerkezettar@nytud.hu
• HUN-REN Nyelvtudományi Kutatóközpont, Lexikológiai Intézet • © 2024