Magyar szerkezettár
Keres
🪄
érdekeltek
→
érdekelt
⊕
többesjel
érdekelt
hiv
I.
mn
1.
akit
valami
illet
,
érint
,
akinek
érdeke
fűződik
valamihez
.
az
érdekelt
fél
;
érdekeltté
teszi
a
termelésben
.
2.
▸
érdekelten
II.
fn
érdekelt
személy
.
az
érdekeltek
.
többesjel
fn
nyelvt
a
többes
szám
jele
.
..........
érdekeltek
→
érdekel
⊕
tek[Prs.NDef.2Pl]
érdekel
ts ige
1.
valakinek
az
érdeklődését
,
figyelmét
leköti
v
.
lekötve
tartja
.
érdekelte
az
eset
.
|
érzelmileg
vonz
valakit
.
ez
a
lány
érdekel
.
| ▸
nem érdekelsz!
2.
valakire
vonatkozik
,
érint
,
illet
valakit
.
ez
csak
a
fiúkat
érdekli
.
| ▸
nem érdekel
3.
▸
érdekelve van valamiben
[←
ér
1
]
tek[Prs.NDef.2Pl]
PÉLDÁK #1
asztal
(szótár)
asztalos
(szótár)
asztalokra
(toldalékolt, 3 konstrukció)
faasztal
(összetett, 2 konstrukció)
asztalfiókba
(3 elem, összevonás, 2 konstrukció)
fehér asztal
(szótár, többszavas, folytonos)
sárga asztal
(azonos forma, 2 konstrukció)
fehér asztal
mellett
(3 elem, összevonás, 2 konstrukció)
PÉLDÁK #2
avokádó
(van/van, azonos,
nagy
)
fűbe harap
(nincs/van, konstrukció)
fűbe
(nincs/van, 2 konstrukció,
-ba/-be
)
fű
(van/van, konstrukciók kiemelve önálló szócikké)
aki
fűbe harap
(nincs/van, szöveg részeként)
nem
harapott fűbe
(nincs/van, ragozva, más szórenddel)
füvet harap
(nincs/van, 3 konstrukció)
PÉLDÁK #3
a tanár
részt vesz
az akció
ban
(igés konstrukció)
a tanár kenyeret vesz az üzletben
(azonos forma)
alapító tag
–
okos gyerek
az
alapító tag
részt vesz
az akció
ban
(két többszavas konstrukció)
az okos gyerek
részt vesz
az akció
ban
(egy többszavas konstrukció)
a tanár
részt
vett
az akció
ban
(múlt idő)
a tanár
vesz részt
az akció
ban
(szórend)
a tanár
vesz
az akció
ban részt
(szórend)
a tanár
részt vesz
a
munká
ban
(más elem)
a tanár
kollégáival
részt vesz
az akció
ban
(plusz bővítmény)
PÉLDÁK #4
-ban/-ben
,
-ság/-ség
,
ad hoc
,
terem
,
termet
,
almafa
,
grépfrútfa
,
megcsócsál
a könyv lapokból áll
,
a nyelv szerkezetekből áll
,
kísérletet tesz erre
Kapcsolat •
szerkezettar@nytud.hu
• HUN-REN Nyelvtudományi Kutatóközpont, Lexikológiai Intézet • © 2024