Magyar szerkezettár
Keres
🪄
mód-
→
mód
⊕
-[Hyph:Hyph]
mód
fn
1.
cselekvés
,
eljárás
,
folyamat
(
sajátos
)
rendje
,
formája
.
a
szokott
módon
;
készítési
mód
;
▸
érti a módját
▸
a maga módján
|
ennek
külső
megjelenése
,
megvalósulása
.
ábrázolási
mód
.
2.
cselekvésbeli
,
magatartásbeli
mérték
.
mód
nélkül
.
| ▸
megadja a módját valaminek
3.
lehetőség
,
alkalom
valaminek
a
végrehajtására
,
elérésére
.
nincs
mód
valamire
;
módot
talál
valamire
.
4.
kissé nép
(
jó
)
anyagi
helyzet
.
nagy
módban
él
.
5.
nyelvt
igemód
.
6.
(nu-szerűen, gyak. hat-raggal)
a
szóban
forgó
személyre
,
dologra
jellemző
módon
.
gomba
mód
(
já
)
ra
;
bohém
módon
él
.
[ lat ]
-[Hyph:Hyph]
PÉLDÁK #1
asztal
(szótár)
asztalos
(szótár)
asztalokra
(toldalékolt, 3 konstrukció)
faasztal
(összetett, 2 konstrukció)
asztalfiókba
(3 elem, összevonás, 2 konstrukció)
fehér asztal
(szótár, többszavas, folytonos)
sárga asztal
(azonos forma, 2 konstrukció)
fehér asztal
mellett
(3 elem, összevonás, 2 konstrukció)
PÉLDÁK #2
avokádó
(van/van, azonos,
nagy
)
fűbe harap
(nincs/van, konstrukció)
fűbe
(nincs/van, 2 konstrukció,
-ba/-be
)
fű
(van/van, konstrukciók kiemelve önálló szócikké)
aki
fűbe harap
(nincs/van, szöveg részeként)
nem
harapott fűbe
(nincs/van, ragozva, más szórenddel)
füvet harap
(nincs/van, 3 konstrukció)
PÉLDÁK #3
a tanár
részt vesz
az akció
ban
(igés konstrukció)
a tanár kenyeret vesz az üzletben
(azonos forma)
alapító tag
–
okos gyerek
az
alapító tag
részt vesz
az akció
ban
(két többszavas konstrukció)
az okos gyerek
részt vesz
az akció
ban
(egy többszavas konstrukció)
a tanár
részt
vett
az akció
ban
(múlt idő)
a tanár
vesz részt
az akció
ban
(szórend)
a tanár
vesz
az akció
ban részt
(szórend)
a tanár
részt vesz
a
munká
ban
(más elem)
a tanár
kollégáival
részt vesz
az akció
ban
(plusz bővítmény)
PÉLDÁK #4
-ban/-ben
,
-ság/-ség
,
ad hoc
,
terem
,
termet
,
almafa
,
grépfrútfa
,
megcsócsál
a könyv lapokból áll
,
a nyelv szerkezetekből áll
,
kísérletet tesz erre
Kapcsolat •
szerkezettar@nytud.hu
• HUN-REN Nyelvtudományi Kutatóközpont, Lexikológiai Intézet • © 2024