Magyar szerkezettár

megnyit ts ige
1. vál <ajtót, kaput> kinyit.megnyitja kapuit | <ajtót, kaput, ablakot> egy kissé, ill. kis időre kinyit. | szabaddá tesz vmely nyílást, utat. megnyitja a sorompót;megnyitja a zsilipeket
2. táj rég <nyitható tárgyat> ki- v. felnyit. megnyitja erszényét. | ▸ megnyitja a száját | ▸ megnyitja a szívét valakinek valaki előtt
3. orvos < (üreges) testrészt, tályogot stb. > felvág. megnyitották a hasüregét.
4. <intézmény működését> megindítja. megnyitják az iskolát.
5. kissé vál a kezdő, indító lépést megteszi. megnyitja a játszmát; megnyitja a táncot. | megkezdettnek nyilvánít valamit. az ülést megnyitom.
6. sajtó <lehetőséget> megad, feltár. a felfedezés új távlatokat nyit(ott) meg.
PÉLDÁK #1
  1. asztal (szótár)
  2. asztalos (szótár)
  3. asztalokra (toldalékolt, 3 konstrukció)
  4. faasztal (összetett, 2 konstrukció)
  5. asztalfiókba (3 elem, összevonás, 2 konstrukció)
  6. fehér asztal (szótár, többszavas, folytonos)
  7. sárga asztal (azonos forma, 2 konstrukció)
  8. fehér asztal mellett (3 elem, összevonás, 2 konstrukció)
PÉLDÁK #2
  1. avokádó (van/van, azonos, nagy)
  2. fűbe harap (nincs/van, konstrukció)
  3. fűbe (nincs/van, 2 konstrukció, -ba/-be)
  4. (van/van, konstrukciók kiemelve önálló szócikké)
  5. aki fűbe harap (nincs/van, szöveg részeként)
  6. nem harapott fűbe (nincs/van, ragozva, más szórenddel)
  7. füvet harap (nincs/van, 3 konstrukció)
PÉLDÁK #3
  1. a tanár részt vesz az akcióban (igés konstrukció)
  2. a tanár kenyeret vesz az üzletben (azonos forma)
  1. alapító tagokos gyerek
  1. az alapító tag részt vesz az akcióban (két többszavas konstrukció)
  2. az okos gyerek részt vesz az akcióban (egy többszavas konstrukció)
  1. a tanár részt vett az akcióban (múlt idő)
  2. a tanár vesz részt az akcióban (szórend)
  3. a tanár vesz az akcióban részt (szórend)
  4. a tanár részt vesz a munkában (más elem)
  5. a tanár kollégáival részt vesz az akcióban (plusz bővítmény)
PÉLDÁK #4
Kapcsolat • szerkezettar@nytud.hu • HUN-REN Nyelvtudományi Kutatóközpont, Lexikológiai Intézet • © 2024