Magyar szerkezettár
Keres
🪄
ifjúi
mn
vál
fiatalos
,
ifjúhoz
illő
,
rá
jellemző
.
ifjúi
hév
.
..........
ifjúi
→
ifjú
⊕
-ú/-ű
⊕
birtokos személyjel
ifjú
I.
mn
vál
1.
fiatal
(
okból
álló
).
ifjú
pár
.
2.
▸
ifjú ifjabb
ifjú
v
.
ifj
.
kovács
jános
.
3.
ifjúi
,
fiatalos
.
ifjú
szív
.
|
ifjú
személyhez
tartozó
.
ifjú
évek
.
4.
irod
fejlődőben
levő
,
zsenge
.
ifjú
tölgy
.
II.
fn
fiatal
(
nőtlen
)
férfi
.
▸
a márciusi ifjak
| ▸
ifja, véne
[
i
‘kicsi, fiatal’ (<fgr)+
fiú
]
-ú/-ű
mn-képző (jelzős
v.
összetett fn-hez)
<
annak
kif-ére
,
hogy
valakinek
,
valaminek
van
valamije
.>
[
szőke
]
hajú
,
jószívű
.
birtokos személyjel
cxn
a
birtokos
személyét
és
számát
jelző
jel
;
PÉLDÁK #1
asztal
(szótár)
asztalos
(szótár)
asztalokra
(toldalékolt, 3 konstrukció)
faasztal
(összetett, 2 konstrukció)
asztalfiókba
(3 elem, összevonás, 2 konstrukció)
fehér asztal
(szótár, többszavas, folytonos)
sárga asztal
(azonos forma, 2 konstrukció)
fehér asztal
mellett
(3 elem, összevonás, 2 konstrukció)
PÉLDÁK #2
avokádó
(van/van, azonos,
nagy
)
fűbe harap
(nincs/van, konstrukció)
fűbe
(nincs/van, 2 konstrukció,
-ba/-be
)
fű
(van/van, konstrukciók kiemelve önálló szócikké)
aki
fűbe harap
(nincs/van, szöveg részeként)
nem
harapott fűbe
(nincs/van, ragozva, más szórenddel)
füvet harap
(nincs/van, 3 konstrukció)
PÉLDÁK #3
a tanár
részt vesz
az akció
ban
(igés konstrukció)
a tanár kenyeret vesz az üzletben
(azonos forma)
alapító tag
–
okos gyerek
az
alapító tag
részt vesz
az akció
ban
(két többszavas konstrukció)
az okos gyerek
részt vesz
az akció
ban
(egy többszavas konstrukció)
a tanár
részt
vett
az akció
ban
(múlt idő)
a tanár
vesz részt
az akció
ban
(szórend)
a tanár
vesz
az akció
ban részt
(szórend)
a tanár
részt vesz
a
munká
ban
(más elem)
a tanár
kollégáival
részt vesz
az akció
ban
(plusz bővítmény)
PÉLDÁK #4
-ban/-ben
,
-ság/-ség
,
ad hoc
,
terem
,
termet
,
almafa
,
grépfrútfa
,
megcsócsál
a könyv lapokból áll
,
a nyelv szerkezetekből áll
,
kísérletet tesz erre
Kapcsolat •
szerkezettar@nytud.hu
• HUN-REN Nyelvtudományi Kutatóközpont, Lexikológiai Intézet • © 2024